Gojaznost

Šta je gojaznost?

Ljudi imaju različite metabolizme, i prema tome razlikuju se i težine i način gomilanja hrane. Razlog toga nije tačno poznat. Neki kažu da gojaznije osobe dok gomilaju kilograme, imaju brži metabolizam, a kad pokušaju da ih skinu on uspori. Osobe koje imaju više od 20% kilograma od idealne težine, imaju više masnih ćelija koje šalju signale o potrebi za hranom, a takođe i troše brže kalorije.

Gojaznost se treba eliminisati, jer povećava opasnost dobijanja bolesti. Ukoliko se masti skupljaju oko struka, bitno je paziti, jer te masti oslobađaju masne kiseline direktno u krvotok i omogućavaju kratkotrajno dobijanje energije.

Indeks telesne težine određuje stepen gojaznosti na osnovu sadržaja telesenih masti i to je najbolji način merenja telesne težine, jer neko može da ima istu visinu i težinu kao neko ko je gojazan, ali da ima manje telesnih masti u odnosu na gojaznu osobu.

Gojaznost

Gojaznost – problem

Simptomi gojaznosti

  • Telesna masnoća je veća od 30% kod žena i 25% kod muškaraca
  • Masa veća 20% od idealne, koja je određena prema polu, uzrastu i aktivnostima.

Kada se obratiti lekaru?

  • Ako sumnjate na neki simptom
  • Dosta puta ste smršali, ali se opet ugojili
  • Prevelika je težina, manji je seksualni nagon, javljaju se problemi sa menstruacijom, dlakaviji ste – možda je hormonski poremećaj

Uzroci gojaznosti

Dijabetes, problemi sa štitnom žlezdom, nezdrava ishrana, manjak vežbanja i nasledni faktoru su uzroci gojaznosti. Pušenje, alkohol i manjak kretanja pogoršavaju stanje. U slučaju gojaznosti bitno je prihvatiti bolest, i izbegavati sve navike koje to stanje pogoršavaju.

Neki lekovi, estrogeni, progestageni, insulin i steroidi mogu uticati na povišenje telesne mase.

Istraživanje pokazuje da i mišići i masne ćelije utiču, jer kada se povećava telesna masa rastu i masne ćelije, a onda kada dođe do pokušaja u gubljenju kilograma mišići troše manje kalorija, što objašnjava usporavanje metabolizma.

Lečenje gojaznosti

Kod gubljenja kilograma bitna je snaga volje, ali tu postoje i jaki biohemijski i genetski nagoni za hranom. Većina konvencionalnih načina lečenja bazira se na ishrani, aktivnostima i psihološkim faktorima.

Prevencija

Bitna je umerena ishrana i redovno vežbanje, jer tada manja masa postaje prirodno stanje i lakše se održava. Preventivne mere:

  • 3-4 obroka umerena, sa glavnim obrokom sredinom dana
  • Unose se namirnice bogate vlaknima, i sa malo masti
  • Smanjiti sedenje, povećati vežbanje
  • Ne drže se dijete sa brojanjem kalorija i slično
  • Hrana nije nagrada

Lečenje lekovitim biljem

Alge (Fucus spp.) u obliku kapsula 3-4 puta na dan mogu pomoći. Maslačak jača metabolizam i smanjuje želju za slatkišima – jede se lišće sirovo ili se pravi čaj od korena (3 puta na dan).

Homeopatija

Postoje razni načini lečenja. Mešavine sa srebrnim nitratom smanjuju žudnju za šećerom.

Psihosomatsko lečenje

Hipnoterapija, joga i vođena vizualizacija su korisne.

Ishrana

Ishrana puna složenih ugljenih hidrata je korisna. Obrok se jede sredinom dana, kako bi se potrošile kalorije. Pije se 6-8 čaša vode, umesto sokova i mleka.

Ne držati dijete sa brojanjem kalorija, jer su rizične za razvoj anoreksije i bulimije.

Kilogrami se ne mogu gubiti ako se unese više kalorija, nego što se potroši.

Konvencionalna medicina

Veoma bitno jeste vežbanje, a tek onda ishrana. Kada se unosi manji broj kalorija, a ne vežba se, organizam reaguje tako da razvija odbrambeni mehanizam, i usporava metabolizam i skladišti energiju.

U slučaju gojaznosti, bitno je da se razmišlja na dugotrajan period, jer je problem trajan. Bitna je ishrana puna vlaknima, a sa minimum šećera i masti, uz redovno vežbanje. Pola sata šetnje može biti vrlo korisno. Nekada se ubacuju i lekovi poput efedrina, fenfluramina, fluoksetina itd.

Nekada se koristi i hirurški zahvat smanjenja želudca, ali bitna je motivacija.

Liposukcija ima mnogo nedostataka i ne bi trebalo to raditi, jer se uvek vraća kilaža.

Najbolji način lečenja obuhvata i psihološki faktor gojaznosti – kontrolisati šta se jede, kao i reakcije na hranu, kontrolisati slobodno vreme – ubaciti aktivnosti – što smanjuje kilograme. Nutricionisti, fizioterapeuti i psihoterapeuti su korisni pri smanjenju kilaže.

Alternativni načini lečenja

Oni su dopuna programu pravilne ishrane i vežbanja.

Lečenje kod kuće

  • 1-2 kašike pivskog kvasca smanjuje želju za slatkim, kao i maslačak. A propolis i paprika ubrzavaju metabolizam
  • Rabarbara ublažava zatvor

Način života

Istraživanja su pokazala da su gojaznije osobe sklonije pušenju i teže se odvikavaju od pušenja, koje zapravo vodi veći naslagama masti. Takođe veća je sklonost i ka alkoholu, koji se u organizmu prerađuje kao masna hrana.